نماینده بانفوذ پارلمان اروپا کاهش روابط فرانسه و آلمان را نگران‌کننده توصیف کرد و گفت این امر تصمیم‌گیری‌ها در بروکسل درباره توافقات کلیدی بر سر اوکراین و روابط تجاری را به تاخیر انداخته است.

نگرانی نماینده پارلمان اروپا از کاهش روابط فرانسه و آلمان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، روزنامه گاردین به نقل از دیوید مک آلیستر رئیس کمیته امور خارجه پارلمان اروپا و از مقامات کلیدی حزب دموکرات مسیحی آلمان نوشت، مساله نگران‌کننده آن است که فقدان تماس بین اولاف شولتس صدر اعظم آلمان و امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه، تصمیمات مهم اتحادیه اروپا درباره ارسال تانک و جت های جنگنده به اوکراین و نیز آینده توافقات تجاری با آمریکای لاتین را به تاخیر اندازد.

این نماینده آلمانی گفت در حال حاضر ما هماهنگی داخلی بین پاریس و برلین را مشاهده نمی کنیم و این خوب نیست.

آلیستر افزود، روابط فرانسه و آلمان که از گذشته نیروی محرکه تصمیم گیری ها در اتحادیه اروپا بوده «همه چیز» نیست اما بدون هماهنگی دو کشور «کارها پیش نمی رود».

نماینده اپوزیسیون آلمان اظهار داشت یکی از نمونه های بارز این امر، تلاش در مورد تصمیم گیری در اتحادیه اروپا درباره نسل بعدی تانک های اروپایی بود که بخش جدایی ناپذیر سامانه های اصلی جنگی در اوکراین یا هر منطقه جنگی دیگری در آینده است. این تنها یک نمونه از روابط ضعیف دو کشور است و ما در زمینه آینده هواپیماهای جنگنده یا توافقات تجاری با گروه مرکوسر متشکل از کشورهای آمریکای لاتین پیشرفتی مشاهده نمی کنیم.

آلیستر به سخنرانی آگوست (مرداد/ شهریور) گذشته صدر اعظم آلمان در پراگ اشاره کرد و گفت: قابل تصور نیست؛ او ۴۵ دقیقه درباره آینده اروپا به ویژه در حوزه های دفاعی و امنیتی سخنرانی کرد و حتی اشاره ای به فرانسه نکرد. اگر فرانسه نباشد با چه کسی باید درباره مسائل دفاعی و امنیتی اروپا هماهنگ کرد. پاریس نیروی نظامی پیشرو در (اتحادیه) اروپا است و انگلیس ما را ترک کرد.

جورجینا رایت مدیر برنامه اروپا در اندیشکده موسسه «اینیستوت مونتین» (Institut Montaigne) پاریس، اظهارات آلیستر را تایید کرد و گفت من هم فکر می کنم که روابط فرانسه و آلمان تیره شده است. مسائل کلیدی وجود دارد که آنها باید بر آن غلبه کنند. اما ما نباید درباره آن اغراق کنیم.

وی توضیح داد ما در دوران بی اعتمادی بسر می بریم... اما سطح خصومت ها به آنچه بین انگلیس و فرانسه در سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ رخ داد، نزدیک نیست. در عین حال نباید فراموش کرد که روابط فرانسه و آلمان بسیار مهم تر از روابط فرانسه و انگلیس است.

گاردین نوشت: آنگلا مرکل صدر اعظم پیشین آمریکا در طول ۱۶ سال روابط قوی با چهار رئیس جمهوری فرانسه از جمله مکرون برقرار کرد. کارشناسان توافق دارند که اتحادیه اروپا اکنون از چنین روابط کاری مستحکمی محروم شده است.

این هفته اختلافات در روابط برلین و رم نیز فاش شد. جورجیا ملونی نخست وزیر راست افراطی ایتالیا در نامه ای به شولتس اعتراض خود را به طرح های آلمان برای تامین مالی دو سازمان غیر دولتی مرتبط با مهاجران در ایتالیا ابراز کرد.

به نظر می رسد که این اقدام آلمان به عقب نشینی ایتالیا از توافق درباره متن جدید اصلاحات در قانون مهاجرت اتحادیه اروپا در نشست هفته گذشته وزیران کشور این اتحادیه در بروکسل منجر شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.